In Sibiu

3 dage i Rumænien

Så sluttede vores korte tur til Rumænien. 3 dage med solskin og en masse lækker mad. Nu er vi tilbage til koldt og overskyet vejr ;-(

Det var en overraskelsestur for min kone og børn. Vi havde brug for lidt familietid væk fra hverdagens arbejde og ville prøve noget nyt.

Jeg bookede flyet fra Billund og lejede en bil så at vi kunne se noget af Rumænien

Paragraph
Paragraph text

Dag 1: Ankomst

Efter en kort flyvetur (ca. 2 timer), landede vi i Sibiu International Airport. Sibiu er en af ​​de mindste lufthavne jeg har været i ;-)

Cirka 20-30 minutter senere, blev vi hentet af Klass Wagon, biludlejningsfirmaet, hvor vi lejede vores bil. Efter cirka en halv time, var papirerne klar, og vi kørte væk i netop den bil, jeg bestilte online: VW T-Cross (https://www.volkswagen.co.uk/en/new/t-cross.html)

Vi ankom til lejligheden efter 20 minutters kørsel. Jeg reserverede denne lejlighed (Bach Apartments) gennem booking.com baseret på anmeldelserne. En ren og hyggelig lejlighed med et soveværelse og en stue, der var blevet omdannet til et børneværelse. Lejligheden havde et lille køkken og et spisebord til fire personer. Værelserne havde smart-tv med adgang til Netflix, YouTube osv.

Både konen og børnene var glade ;-)

Vi gik tidligt i seng, så vi kunne nyde næste dag i fulde drag.

Paragraph text

Dag 1: Første kig på Sibiu

Alt handler om anmeldelser. Faktisk var al planlægning af turen baseret på anmeldelser, jeg læste her og der. Ved at læse et par blogs om danskere, der besøgte Rumænien, lærte jeg et par tips fra deres oplevelser.

Vores besøg på forskellige restauranter, inklusive morgenmad, frokost og middag, blev guidet af Google maps og de anmeldelser vi kunne læse derpå. Så det bedste tip jeg kan give er at bruge:

Google map - søg efter morgenmad/frokost/aftensmad/parker/attraktioner osv. - se anmeldelserne ;-)

Vi startede vores dag i Sibiu med en lækker morgenmad på en restaurant, der hedder Local ( https://www.facebook.com/localsibiu/). Stemningen var afslappet og lidt anderledes, og vejret var varmt og næsten 16 grader ved 8-tiden. Vi sad der og nød stemningen med en kop kaffe, inden vi tog afsted for at vandre ind til byen.

Sibiu er en "stille" by. Ikke for stor ikke for lille. Meget rent og fyldt med venlige mennesker. Vi følte os velkomne. Der var ikke mange turister, da det var lavsæson i maj.

At gå gennem markedet og udforske byen tog det meste af dagen.
Vi tog bl.a. til et shoppingcenter. Når man siger Rumænien, tænker vi andre tanker, men der tog vi fejl. Der var kæmpe shoppingcenter med alt hvad hjertet begærer. Du kan købe alt.

Efter et par timer og frokost i en kinesisk restaurant, kørte vi ud af byen for at opleve den smukke natur. Byen er omgivet af bjerge. I håb om at komme tættere på et bjerg, og vandfald, kørte vi ud af byen i et par timer. Efter 3 timers kørsel op af krogede veje, fandt vi ud af at vejen til vandfaldet var lukket. Men de 3 timer var ikke skuffende. Vi oplevede noget af det bedste natur på vejen. Som I kan se på vores video, så var det utrolig smuk.

Paragraph text

Dag 2: Dracula Slottet

Så havde pigerne bestemt at vi skulle ud og opleve Branslottet, som også kaldet Dracula slot. Man skulle køre 2,5 time. Vi kørte lige efter morgenmad. Der er rigtig fine veje hele vejen igennem. Overalt er masser af smukke natur, og selv om det er varmt og langt at køre, så nyder man turen.

Vi lavede et par stops i begge retninger, hvor vi spiste, og fik kaffe, is mm. Slottet er ikke noget at råbe hurra for, men det skal da selvfølgelig opleves når man nu er i Rumænien ;-)

Paragraph text

Dag 3: Dumbrava Sibiului Natural Park

Det er dagen hvor vi skulle hjem om aftenen. Det blev en rolig dag med en gåtur i byen Sibiu, og en tur til den nærliggende naturpark: Dumbrava Sibiului Natural Park. Her tilbragte vi 3-4 timer og slappede af i den hyggelige atmosfære.

Sidste tanker om Rumænien

Vi har nu været i Rumænien i 3 dage, og det har været en fantastisk oplevelse! Vi har haft mulighed for at udforske nogle smukke steder, møde behagelige og smilende mennesker og prøve noget lækker mad.

Samlet set elskede vi absolut vores tid i Rumænien og vil anbefale det til alle, der overvejer en tur til denne del af verden. Folk er venlige og imødekommende, landskabet er fantastisk, og der er så meget at se og gøre.